Sunday, May 26, 2013

Pemikiran Melayu dalam Karya Agung Pantun Melayu: Bingkisan Permata


Melalui sejumlah pantun yang dikaji dalam Pantun Melayu: Bingkisan Permata, didapati bahawa terdapat unsur pemikiran yang melatari setiap pantun yang telah diungkapkan oleh masyarakat Melayu. Hal ini menepati dan selaras dengan pendapat Sapir Whorf (1921) yang menjelaskan bahawa bahasa menentukan pemikiran penuturnya. Dengan kata lain bahasa melambangkan cara penutur itu meluahkan buah fikiran. Hal ini bermaksud bahawa melalui perkataan-perkataan yang dituturkan dapat melambangkan cara pemikiran penutur yang luas. Hal ini membuktikan bahawa bahasa dalam pantun Melayu ternyata mempunyai kaitan yang amat rapat dengan pemikiran orang Melayu meliputi sejarah kebudayaan, alam sekeliling dan geobudaya.

Pemikiran tentang kewujudan
Dalam pantun Melayu, aspek pemikiran Melayu tentang kewujudan melambangkan pemikiran tentang hubungan manusia dengan agama dan pencipta-Nya. Persoalan ini dapat dilihat dengan jelas dalam pantun yang menunjukkan isu-isu kehidupan yang berlandaskan ajaran agama Islam. Pemikiran tentang kewujudan ini meliputi aspek-aspek akidah dan termasuk juga prinsip-prinsip yang berlawanan dengan akidah Islam yang harus dihindari oleh masyarakat Melayu. Antara pantun yang mengungkapkan pemikiran tentang kewujudan ini dapat dihubungkan dengan tema keagamaan seperti yang berikut:
                                    Pantun 1:
                                                Menanam kelapa di Pulau Bukum
                                                            Tinggi sedepa sudah berbuah
                                                Adat bermula dengan hukum
                                                            Hukum bersandar di Kitab Allah.

            Pantun ini membawa maksud segala adat yang diamalkan oleh masyarakat Melayu berasaskan kepada kitab Allah. Kitab yang dimaksudkan ialah Al-Quran. Setiap hukum yang dilaksanakan oleh masyarakat Melayu adalah berlandaskan kepada hukum-hukum Allah.
                                    Pantun 2:
                                                Anak gajah mandi di sumur
                                                            Ambil galah dalam perahu
                                                Orang muda jangan tekebur
                                                            Cubaan Allah siapa tahu.

            Dalam pantun di atas pula, ia menjadi peringatan kepada anak-anak Melayu terutamanya supaya tidak mudah lupa dan bangga dengan diri. Hal ini demikian kerana tiada sesiapa pun yang tahu apakah ujian yang akan diberikan Allah kepada mereka yang lupa diri dan sombong. Hal ini menjadi kepercayaan masyarakat Melayu dan mereka menasihati anak-anak mereka supaya tidak bersikap sombong.

                                    Pantun 3:
                                                Angin bertiup kembangkan layar
                                                            Haluan menuju ke Pekan
                                                Hendaklah hidup berikhtiar
                                                            Kemudian serahkan Tuhan.

            Manakala bagi pantun ketiga ini pula masyarakat Melayu mendidik anak-anak muda dan masyarakat supaya rajin berusaha dalam melakukan seseuatu kerja. Selepas berusaha, baru berserah dan bertawakkal kepada Allah. Hal ini demikian kerana masyarakat Melayu percaya setiap kerja yang dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh akan membuahkan hasil. Selain itu juga masyarakat Melayu percaya kepada qada dan qadar seiring dengan rukun iman yang keenam iaitu percaya kepada qada dan qadar.
                                    Pantun 4:
                                                Asam kandis asam gelugur
                                                            Ketiga asam si riang-riang
                                                Menangis mayat di pintu kubur
                                                            Teringat badan tidak sembahyang.

            Pantun di atas menerangkan tentang kepercayaan masyarakat Melayu terhadap balasan bagi mereka yang tidak mengerjakan ibadah solat ketika masih hidup di dunia. Pantun ini dijadikan pengajaran kepada masyarakat Melayu beragama Islam supaya tidak meninggalkan solat. Hal ini demikian kerana menunaikan soalt merupakan rukun Islam yang kedua dan wajib dilakukan oleh mereka yang beragama Islam.
Pemikiran Melayu juga menyentuh mengenai konsep kewujudan sesuatu benda dan fenomena alam dalam pantun selain daripada falsafah mengenai kewujudan agama dan pencipta-Nya. Hal ini demkian keranapemikiran Melayu telah berasaskan alam sekeliling yang menjadi konteks dalam alam penghidupan masyarakat Melayu itu sendiri. Hasil daripada pengamatan masyarakat Melayu terhadap kejadian alam yang berlaku disekeliling seperti hujan, ribut dan kilat telah menghasilkan sesuatu konsep. Selain itu, dalam penciptaan pantun Melayu juga wujud faktor-faktor alam semesta termasuk alam benda, alam flora dan fauna seperti dalam pantun berikut:
                        Pantun 5:
                                    Anak kuda di dalam kandang
                                                Pandai menyepak tendang-menendang
                                    Kalau nasib sudah malang
                                                Rezeki secupak tidak mahu segantang.

Dalam pantun kelima, masyarakat Melayu menggunakan alam fauna sebagai pembayang. Faktor  alam fauna yang digunakan ialah anak kuda yang sudah pandai tending-menendang dan hidup di dalam kandang. Ini merupakan situasi anak kuda yang dilihat oleh masyarakat Melayu di sekiling mereka.
                        Pantun 6:
                                    Daun empelas dalam puan
                                                Puyuh mengeram dalam padi
                                    Sangatlah belas hatiku tuan
                                                Guruh menderam hujan tak jadi.

Bagi contoh pantun yang keenam pula ialah penggunaan faktor fenomena alam seperti guruh dan hujan. Dalam pantun di atas, masyarakat Melayu menggunakan fenomena alam yang terdiri daripada cuaca. Pada kebiasaannya bunyi dentuman guruh membawa maksud hujan akan turun. Fenomena ini merupakan fenomena yang berlaku disekeliling masyarakat Melayu.
                        Pantun 7:
                                    Tanam pisang tanam ubi
                                                Ubi ditanam buatkan batas
                                    Banyak orang bertanam budi
                                                Dalam ingatan hendak dibalas.

                        Pantun 8:
                                    Baik bertanam ubi keladi
                                                Jangan bertanam ubi sengkuang
                                    Baik-baik bertanam budi
                                                Jangan sampai budi terbuang.

Melalui pantun ketujuh dan kelapan, dapat dilihat penggunaan faktor alam flora. Pisang dan ubi merupakan antara tanaman masyarakat Mmelayu pada zaman dahulu. Mereka menanam ubi untuk dijadikan makanan harian terutamanya semasa zaman pemerintahan Jepun. Hal ini menjadikan masyarakat Melayu mempunyai hubungan yang rapat dengan alam flora dan menggunakan faktor alam dalam pembinaan pantun sama ada sebagai pembayang atau pun maksud.
            Berdasarkan pantun-pantun di atas, dapat disimpulkan bahawa bahasa tidak boleh dipisahkan dengan corak pemikiran dan budaya penutur. Hal ini merupakan satu panduan terhadap tindakan dan kepercayaan dalam menentukan hala tuju hidup disamping menjadi warisan sosial masyarakat Melayu.

Pemikiran tentang ilmu pengetahuan
Ilmu pengetahuan amat dititik beratkan oleh masyarakat Melayu beragama Islam. Hal ini demikian kerana melalui ilmu pengethauan mereka membentuk dan menyuburkan fikiran masyarakatnya. Menuntun ilmu adalah selaras dengan objektif Islam. Hal ini dilihat dari sudut membudayakan ‘iqra berdasarkan ayat pertama yang diturunkan di Gua Hira’ kepada Nabi Muhammad SAW. Hukum menuntut ilmu dalam Islam adalah fardhu ‘Ain, iaitu kewajipan ke atas semua induvidu yang bergelar Islam. Sehubungan dengan ini, lahirlah pantun-pantun yang menyeru masyarakat Melayu supaya menuntut ilmu pengetahuan. Antara pantun yang mengungkapkan kepentingan berilmu pengetahuan adalah seperti berikut:
Pantun 9:
            Burung kenek-kenek
                        Terbang dalam semak
            Pesan datuk nenek
                        Rajin-rajin pergi belajar.
            Dalam pantun kesembilan menunjukkan masyarakat Melayu sangat mementingkan pendidikan terutamanya kepada generasi yang lebih muda. Hal ini dapat dilihat dalam pantun di atas yang merupakan pesan datuk dan nenek kepada cucunya untuk belajar rajin-rajin.
                                    Pantun 10:
                                                Cempedak di luar pagar
                                                            Ambil galah tolong jolokkan
                                                Saya budak baru belajar
                                                            Kalau salah tolong tunjukkan.

            Manakala pantun kesepuluh ini pula menunjukkan budaya masyarakat Melayu yang mementingkan ilmu pengetahuan. Hal ini dibuktikan melalui pantun di atas apabila masyarakat Melayu yang menimba ilmu sentiasa ingin ditegur dan diberi tunjuk ajar sama ada ketika proses pembelajaran ataupun ketika mereka melakukan kesalahan.
                                    Pantun 11:
                                                Pokok kelapa di tanam berjajar
                                                            Nampak dari tepi pantai
                                                Barang siapa rajin belajar
                                                            Tentu dia menjadi pandai.

            Berdasarkan contoh pantun yang kesebelas ini, dapat dilihat bahawa masyarakat Melayu percaya bahawa masyarakatnya akan menjadi pandai dan bijaksana sekiranya mereka rajin belajar. Hal ini membuktikan kepandaian dan kebijaksanaan masyarakat bergantung terhadap kerajinan mereka menimba ilmu.
                                    Pantun 12:
                                                Anak ayam turun sepuluh
                                                            Mati seekor tinggal sembilan
                                                Kutuntut ilmu bersungguh-sungguh
                                                            Akan bekalan hari kemudian.

            Pantun ke-12 juga turut membuktikan bahawa masyarakat Melayu mementingkan pendidikan dan ilmu pengetahuan. Hal ini dapat dilihat dalam rangkap pantun di atas yang menggambarkan mereka menuntut ilmu bersungguh-sungguh untuk dijadikan bekalan pada masa hadapan. Masyarakat yang berilmu ialah masyarakat yang tidak mudah ditipu.
Melalui contoh-contoh pantun di atas, dapat dirumuskan bahawa pemikiran masyarakat Melayu yang melibatkan menuntut ilmu pengetahuan adalah selaras dengan ajaran agama Islam. Menuntut ilmu pengetahuan dalam Islam adalah termasuk dalam kategori ibadah. Oleh itu, jelaslah di sini bahawa masyarakat memandang tinggi kepada usaha menuntut ilmu ilmu itu sendiri.

Pemikiran tentang tingkah laku dan moral manusia
Masyarakat Melayu juga mengaitkan persoalan-persoalan mengenai tingkah laku dan moral manusia dalam hubungan antara manusia dengan manusia. Moral di sini bermaksud satu sistem yang menilai tindakan zahir manusia itu sendiri.isu moral meliputi pemikiran, perasaan, dan niat di hati manusia dengan manusia. Nilai-nilai moral ini bersifat sementara, subjektif dan relatif. Di samping itu, segala tindak tanduk dan tingkah laku masyarakat yang wajar dan tidak wajar dilakukan juga diungkap dalam pentun Melayu. Hal ini bertujuan sebagai pengajaran dan teladan kepada masyarakat supaya dapat dipraktiskan dalam kehidupan seharian. Antara pantun yang menyatakan perihal tingkah laku dan moral manusia adalah seperti berikut:
Pantun 13:
            Ayun anak ayun
                        Ayun sampai hujung serambi
            Bangun anak bangun
                        Jangan tidur meninggi hari.

            Melalui pantun ke-13 di atas, membuktikan bahawa masyarakat Melayu tidak membudayakan tidur sehingga lewat hari atau dengan kata lainnya sehingga matahari naik. Hal ini demikian kerana selepas subuh merupakan masa mereka mencari rezeki. Mereka percaya amalan tidur sehingga tinggi hari akan menutup pintu rezeki mereka.
                                    Pantun 14:
                                                Burung kenek-kenek
                                                            Terbang ke pucuk tebu
                                                Pesan datuk nenek
                                                            Jangan derhaka pada ibu.

            Dalam contoh pantun yang ke-14 ini, masyarakat Melayu amat menitik beratkan hubungan anak-anak terhadap orang tuanya terutama ibu. Hal ini juga turut menjadi budaya yang ditanam dalam diri masyarakat Melayu melalui rangkap pantun. Menghormati ibu bapa adalah tanggungjawab anak-anak. Hal ini demikian kerana ibu bapalah yang banyak menabur bakti kepada anak-anak terutmanya ibu.
                                    Pantun 15:
                                                Tinggi rimbun pohon sena
                                                            Tempat bersarang si burung enggang
                                                Bantalku gebu tidak tidur lena
                                                            Ingatkan hutang keliling pinggang.

            Pantun ke-15 merupakan pantun yang menyatakan kehidupan bagi mereka yang berhutang. Hal ini merupakan pengajaran yang ingin diterapkan dalam diri masyarakat Melayu supaya tidak berhutang kerana dengan berhutang akan memakan menghantui diri mereka sendiri.
                                    Pantun 16:
                                                Anyam ketupat bawa belayar
                                                            Diletak di atas peti
                                                Hutang piutang dapat dibayar
                                                            Terhutang jasa dibawa mati.

            Pantun di atas juga menunjukan bahawa masyarakat Melayu menanamkan prinsip hutang budi tidak mampu dibayar dan dibawa mati. Segala jenis hutang-piutang berbentuk harta benda boleh dibayar, tetapi bukan hutang budi.
            Berdasarkan pantun-pantun di atas, jelaslah menunjukkan bahawa hubungan bahasa dan pemikiran masyarakat Melayu berkait rapat dengan tingkah laku dan moral. Pemikiran dan kebahasaan masyarakat Melayu yang terkandung dalam rangkap pantun bersifat humanistik dan relatif. Marilah kita sama-sama menghayati sedutan pantun di bawah sebagai halwa telinga dan mengkaji falsafah melayu itu sendiri.






No comments:

Post a Comment