Saturday, May 25, 2013

NILAI MELAYU DALAM SYAIR KEN TAMBUHAN

Nilai Keindahan Bahasa Melayu
Menurut Mohd Rashid Md Idris (2011) dalam buku ‘Nilai Melayu dalam Pantun’, nilai keindahan bahasa Melayu dibahagikan kepada dua aspek iaitu nilai fizikal dan nilai spiritual ketika menganalisis. Kajian menilai keindahan bahasa dalam syair ini berasaskan kepada penyataan Mohd Rashid Md Idris mengenai aspek yang digunakan untuk menganalisis.
Syair merupakan puisi yang tergolong dalam bentuk puisi terikat. Walaupun puisi terikat memerlukan syarat-syarat tertentu, tetapi bentuk ini dianggap paling sesuai untuk memaparkan sesebuah cerita. Menurut Ali Ahmad (1978) menyatakan bahawa justeru itulah segala cerita yang berbentuk panjang semuanya ditulis dalam bentuk syair. Hal ini demikian kerana, syair tidak memerlukan pembayang seperti pantun. Rima a,a,a,a  sudah cukup bagi membentuk sesebuah syair.
Bahasa dalam syair Ken Tambuhan begitu indah kerana memilih kata-kata yang khusus bagi melambangkan sesuatu gambaran yang realistik. Para orientalis Barat sangat mengagumi Syair Ken Tambuhan ini kerana keindahan kata-kata yang digunakan. Keindahan bahasa dalam Syair dapat dilihat dalam rangkap berikut.
            (S1)     Dipegangkan Raden dengan sukacita,
                        Lehernya dipeluk seraya berkata,
                        Hendak ke mana emas juita,
                        Kakang nin hendak pergi serta.

            (S2)     Tiadakah kasihan tuan memandang,
                        Adalah kakang laksana kumbang,
                        Rawankan kuntum yang belum kembang
                        Berahinya kakang tidak tertimbang.
Berdasarkan dua rangkap syar di atas, dapat dilihat bahawa penciptaan Syair Ken Tambuhan sedaya upaya mencuba mencari kesesuaian kata-kata yang mempunyai kesamaan rima diakhir setiap baris bagi satu rangkap yang sama. Pemilihan kata yang sesuai telah memenuhi syarat penulisan sesebuah syair. Rima akhir setiap baris bagi satu rangkap syair perlulah sama. Misalnya dalam dilihat dengan jelas melalui rima akhir rangkap S1 iaitu ta dan S2 diakhiri dengan rima bang.
Jumlah suku kata pada setiap baris juga menunjukkan nilai keindahan sesebuah syair tersebut. Syair merupakan genre puisi Melayu klasik yang kelihatan menyamai bentuk pantun (Rahman Shaari, 1993) dari segi jumlah suku kata setiap baris yang mengandungi antara lapan hingga 12 suku kata. Hasil analisis bagi setiap jumlah suku kata dan perkataan dalam setiap baris, didapati bahawa majoriti rangkap yang terdapat dalam syair Ken Tambuhan ini menunjukan syair ini menunjukan keseimbangan dalam setiap rangkap. Majoriti suku kata dalam syair ini mempunyai lapan hingga 16 patah suku kata. Rujuk rangkap syair berikut (S3 dan S4). 

(S3)     Namanya Raden Puspa Kencana,
                        La/ku/nya/ bi/jak/ lak/sa/na,
                        Akal bicaranya amat sempurna,
                        Sifatnya lengkap hamba laksana.

            (S4)     Di dalam puan banyak para puteri,
                        Anak Ratu di Tanjung Puri,
                        Dikasihi Sang Nata dan Permaisuri,
                        Di/le/bih/kan/ da/ri/pa/da/ se/ga/la/ pa/ra/ pu/te/ri.

Daripada rangkap syair tersebut dapat dianalisis suku kata bagi setiap baris. Hal ini menunjukkan bahawa suku kata dalam contoh rangkap S3 (baris kedua) mempunyai bilangan suku kata yang minimama hanya dengan lapan patah suku kata sahaja. Manakala bagi contoh rangkap S4 pula (baris empat) menunjukkan baris tersebut mempunyai antara bilangan suku kata yang paling maksima dalam syair Ken Tambuhan ini ini iaitu sebanyak 16 patah suku kata.
               Selain jumlah suku kata, jumlah perkataan bagi setiap baris juga melambangkan keindahan bahasa yang terdapat dalam syair Ken Tambuhan ini. Sebuah syair seharusnya mempunyai empat hingga lima patah perktaan dalam satu baris. Jumlah perkataan bagi setiap baris syair Ken Tambuhan ini terdiri daripada empat hingga enam patah perkataan. Bilangan patah perkataan bagi setiap baris boleh dilihat pada rangkap syair (S5 dan S6) tersebut.


                        (S5)     Harimau menangkap Ken Tambuhan,
                                    Dibawanya ke dalam hutan,
                                    Ghaiblah ia tiada kelihatan,
                                    Raden pun menangis perlahan-lahan.

                        (S6)     Kata nin tidak kakang ubahkan,
                                    Barang yang salah bebal tuan hukumkan,
                                    Badan nyawa kakang serahkan,
                                    Menjadi hamba ke bawah telapakan.

            Melihat kepada rangkap S5, kesemua baris dalam rangkap tersebut terdiri daripada empat patah perkataan sebaris. Manakala bagi rangkap S6 pula terdapat lima patah perkataan dalam baris pertama dan keempat serta enam patah perkataan sebaris bagi baris kedua. Dalam rangkap S5 berlaku keseragaman patah perkataan bagi setiap baris tersebut dan dalam rangkap S6 telah berlaku ketidak seragaman bagi bilangan patah perkataan setiap barisnya. Setiap bilangan perkataan bagi setiap baris dipengaruhi oleh rentak dan nada yang telah ditetapkan yang amat berbeza dengan irama pantun.

 Nilai Bersopan Santun Atau Berbudi Pekerti
Nilai ini mampu membentuk masyarakat Melayu yang penyabar dan penyayang, bersopan santun dan berbudi pekerti yang merupakan sebahagian daripada nilai-nilai tamadun Melayu yang berkaitan dengan adab atau civilized. Masyarakat Melayu menganggap bahawa orang yang beradab sebagai seorang yang halus budi pekertinya, manakala yang tidak beradab pula dianggap sebagai seorang yang kasar. Sesuai dengan penegasan Nabi S.A.W. bahawa: Baginda diutuskan adalah untuk menyempurnakan akhlak yang mulia. Islam menganjurkan pengikutnya sentiasa bercakap benar dan melarang pembohongan. Begitu juga dalam bidang penulisan, terutama dalam konteks laporan berita, isi karya yang dihasilkan mestilah benar dan tidak mengandungi penyelewengan. Bidang ini harus membantu dalam meninggikan pemikiran masyarakat.
Pendidikan moral dapat membentuk masyarakat yang bukan Islam menjadi seorang yang sopan. Tetapi, masyarakat Melayu dan Islam amnya amat perlukan pendidikan Islam. Untuk membina masyarakat sopan, kita harus mulakan dari institusi keluarga. Ibu bapa memainkan peranan penting kerana merekalah yang bertanggungjawab mendidik anak-anak bangsa menjadi orang berguna. Tugas utama mereka ialah memastikan keharmonian keluarga dan tidak bercerai-berai. Persekitaran yang harmoni dapat merangsang perkembangan mental dan rohani anak-anak mereka. Ibu bapa perlu menunjukkan teladan yang baik kepada anak-anak. Misalnya, mereka tidak harus bertengkar di hadapan anak-anak kerana ini akan menjejas jiwa anak-anak mereka. Banyak masalah sosial yang melanda masyarakat berpunca daripada kelalaian ibu bapa mengawasi pergerakan anak-anak mereka. Oleh itu, ibubapa Melayu/Islam perlu menilai kembali pegangan hidup mereka demi mengekalkan citra sopan Melayu.
Dalam Syair Ken Tambuhan, nilai bersopan-santun atau berbudi pekerti ini dapat dilihat pada pada watak Ken Tambuhan yang digambarkan sebagai seorang yang bersopan-santun. Nilai kesopanan ini terlihat dalam rangkap Syair Ken Tambuhan yang berikut:

(S11)      Parasnya seperti bidadari indera,
Seorang pun tidak banding tara,
Sempurna akal budi bicara,
Patutlah jadi penglipur lara.

(S12)      Namanya Raden Puspa Kencana,
Lakunya bijak laksana,
Akal bicaranya sangat sempurna,
Sifatnya lengkap hamba laksana.
                                                                       
Rangkap S11 dan S12 ini memperlihat Ken Tambuhan atau nama sebenarnya Raden Puspa Kencana yang sangat sopan ketika berbicara dengan sesiapa sahaja di istana. Dia juga digambarkan elok rupa parasnya. Raden Puspa Kencana ini digambarkan adalah seorang yang sempurna pekertinya.


Nilai Ketaatan kepada Raja dan Pemimpin
Sejarah masyarakat Melayu berkait rapat dengan kesultanan Melayu. Masyarakat Melayu taat setia kepada Sultan atau Raja sejak turun-menurun yang diikuti dan diajar oleh orang Melayu sehingga ke hari ini. Ini membuktikkan bahawa budaya masyarakat Melayu amat menghormati pemimpin. Nilai ketaatan dan kesetiaan kepada Sultan atau Raja telah menjadi sebahagian budaya orang Melayu. Nilai inilah yang membentuk budaya masyarakat Melayu menjadi orang yang berdisiplin. Dalam agama Islam pemimpin adalah khalifah Allah S.W.T. di muka bumi. Dalam pepatah Melayu:
(S21)   Ada raja adat berdiri, Tiada raja adat mati
Hidup dikandung adat, mati dikandung tanah
Biar mati anak, jangan mati adat dan,
Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah.

            Nilai ketaatan kepada Raja terlihat pada watak Wira Dani yang merupakan hulubalang Raden Menteri yang mengikut titah perintah Baginda. Berikut merupakan contoh rangkap Syair Ken Tambuhan:
                        (S22)   Titah baginda manis berseri,
                                    Patih we hampir ke mari,
Aku nin hendak bertanya sendiri,
Di mana gangkah ada para puteri.

            (S23)   Patih khidmat berdatang sembah,
                        Ampun tuanku daulat bertambah,
                        Patik mendengar khabar yang sah,
                        Di Banjar Kulon puteri yang indah.


Nilai Kebijaksanaan
Pendefinisian terhadap kebijkasanaan masyarakat Melayu dapat diperhatikan melalui dua sudut pandangan, iaitu pandangan Barat dan pandangan Islam. Berdasarkan kaca mata Barat, kebijaksanaan bertempat diotak manusia yang merupakan keupayaan berfikir dan menyedari sesuatu perkara, keupayaan menaakul, berdalil, dan berhujah untuk membuat kesimpulan, juga sebagai hasil daripada pemikiran itu.
            Dalam kaca mata Islam pula, khususnya pandangan al-Ghazali, kebijaksanaan ialah satu persoalan roh yang mengandungi tiga aspek. Aspek yang pertama, iaitu akal yang merupakan aspek roh yang melakukan kerja menyerap segala kefahaman dan pengertian daripada semua fenomena alam persekitaran masyarakatnya. Aspek kedua, iaitu jiwa merupakan aspek roh yang mengawal dan mendorong diri manusia sama ada membawa kepada kebaikan ataupun kejahatan, manakala aspek ketiga pula ialah kalbu, iaitu aspek roh yang menerima cahaya taufik Allah untuk membezakan antara yang baik dan jahat. Nilai kebijaksanaan yang terdapat dalam Syair Ken Tambuhan adalah seperti berikut:
               (S17)   Diperbuat baginda sebuah istana,
Lengkap dengan jambangan ratna,
Akan Inu bijak laksana,
Berbagai tulis ada di sana.

No comments:

Post a Comment